Image

Czy ćwiczenia muszą być nieprzyjemne?

Co zrobić, by ćwiczenia nie łączyły się z nudą i znojem? Jak sprawić by ruch był przyjemny a w efekcie skuteczny? Zapoznaj się z poradami trenerów z Plusfitness.

Gdy wracamy do regularnej aktywności fizycznej po dłuższej przerwie, robimy to przeważnie “z przymusu”. W taki sposób zmotywowani do ruchu nie myślimy nawet, że coś, czego unikaliśmy od dłuższego czasu, może być przyjemne. Przez to nie tylko obniżamy swoje szanse na zrealizowanie własnego celu, ale ograniczamy też jakość doznań związanych z aktywnością.

Czy przyjemność jest konieczna by aktywność ruchowa była skuteczna?

Moja teza brzmi następująco: trening nie powinien być nieprzyjemny.
Tylko osoba bardzo zmotywowana jest w stanie osiągnąć efekty robiąc coś, czego nie lubi. Na początek porzuć myślenie o aktywności fizycznej jako środku do realizacji krótkotrwałego zadania. Zaplanuj raczej długoterminowe włączenie aktywności fizycznej do swojego kalendarza. Przyczyna tego jest prosta: tylko stałe zmiany w stylu życia wpływają na jego lepszą jakość.

Przekonanie o nieprzyjemności treningu

Być może masz wiele doświadczeń, w związku z którymi uważasz ćwiczenia za uciążliwe. Zgodnie ze swoją wizją efektywnego treningu zaczynamy go zbyt szybko i intensywnie, doprowadzając się prawie do zawału. Ćwiczenia kojarzą się nam z „krwią, potem i łzami” w czterech ścianach mieszkania bądź fitness klubu. Próbujemy wytrzymać na siłowni, pomimo, że nudzi nas powtarzanie tych samych ćwiczeń. Zniechęcamy się, gdy nie możemy zrealizować w krótkim czasie ambitnych celów.
Czasem podchodząc do treningu nie mamy w ogóle wyobrażenia, że może on być przyjemny. Dlatego nawet nie szukamy formy, która sprawi, że poczujemy się w jego trakcie lepiej.

Jak było dawniej?

Zapomnieliśmy już, że jako małe dzieci spędzaliśmy czas na zewnątrz świetnie się bawiąc i ćwicząc w trakcie wspinania na drzewa, biegania przez tory przeszkód i uprawiania różnych gier ruchowych. Czy nie są to wartościowe formy treningu? Są. Czy zmieniliśmy się od tamtego czasu? Zmieniliśmy.
Niezmiennym jednak pozostaje fakt, że aktywność fizyczna dalej może nam sprawiać przyjemność.

Dobór formy treningu a zbieżność z naszym celem.

Od czasu kiedy byliśmy dziećmi zaszło kilka zmian. Zapewne masz dużo więcej obowiązków i wypełniony kalendarz. Aktywność fizyczna ma pomóc ci w realizacji jakiegoś celu.
Tak więc musimy do niej podejść celowo. Aby to zrobić skutecznie, warto zastanowić się nad trzema zagadnieniami:
a) Co pozwoli nam zrealizować cel?
Na przykład, w mniejszym stopniu odczujemy zalety treningu siłowego, gdy zależy nam na poprawie wytrzymałości. Za to prace ogrodowe nie pozwolą raczej wymodelować sylwetki. Jazda na rowerze do pracy czy gra w golfa to może być za mało, aby schudnąć.
b) Jakie mamy ograniczenia związane z ćwiczeniami?
Dotyczy to zarówno zasobów jak i zdrowia. Podobają Ci się modne ćwiczenia siłowe typu crossfit? Zostaw je na później, gdy należysz do osób o większej wadze. Nie wybieraj aktywności, które można realizować tylko w specyficznych warunkach, jeżeli dużo podróżujesz. Jeśli masz małe dzieci, poszukaj formy, którą możesz wykonywać w ich towarzystwie. Naprawdę, nie stoisz na straconej pozycji.
c) Co może sprawiać mi przyjemność?
Skuteczność aktywności ruchowej bazuje na jej powtarzalności, czyli systematyczności. Pomimo przekonania, że codziennie można próbować czegoś nowego, w pewnym momencie należy wybrać formy, które pozwolą Ci zrealizować swój cel. Oczywiście, są osoby niezmiennie aktywne, potrafiące się cieszyć każdym ruchem i podejmujące wciąż nowe formy ćwiczeń. Jest ich jednak zaledwie garstka.

Moje predyspozycje do przyjemności z ćwiczeń.

Zastanów się teraz jakie momenty, związane z ćwiczeniami czy aktywnością fizyczną, były dla Ciebie najprzyjemniejsze. Czy było to poczucie wolności podczas samotnej jazdy na rowerze? Przebywanie wśród znajomych w trakcie wspólnej wędrówki? Nauczanie Twojego dziecka jazdy na rowerze? A może wzięcie udziału w konkursie tanecznym?
Jakie cechy tej aktywności chciałabyś znaleźć w codziennych ćwiczeniach?
Kontakt z innymi ludźmi? Lekkość ruchu w trakcie tańca? Przebywanie w przyrodzie? Zasłużony odpoczynek po ciężkim dniu pracy, w trakcie którego wreszcie odetniesz się od codzienności?
Zapomnij na chwilę o spalanych kaloriach, konkretnych ćwiczeniach i liczbie powtórzeń.
Pomyśl o tym, że znalezienie swojej, przyjemnej i dopasowanej formy, pozwoli się zaangażować w ćwiczenia. Zaangażować przede wszystkim umysłowo i emocjonalnie, bo ciało szybko podąży za głową. Powodzenia!
Plusfitness- o treningu i ćwiczeniach dla osób plus size